|
De Bunkerroute
Een fraaie fiets- of autotocht van 105 km lang, langs ongeveer evenveel zichtbare bunkers van Bruggenhoofd Gent. Af en toe krijgt u ook kleine uitbreidingen om andere kort tegen het parcour gelegen bunkers te kunnen vinden of zien. Nogmaals zou ik willen vragen de privacy van de eigenaars te respecteren op de eigendom van dewelke de bunkers in vele gevallen staan. |
Kwatrecht tot Landskouter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Bunkerroute (Kwatrecht tot Landskouter)
Door op de verschillende stipjes op de luchtfoto's te klikken, kunt u direct op de bijhorende bunkerfiches terechtkomen. De positionering is vrij correct (benaderend) indien u gebruik maakt van de standaard Internet Explorers en bv firefox. Google Chrome geeft in dit geval afwijkende positioneringen van de bunkers op de foto's. Hetzelfde zou zich ook kunnen voordoen met nog andere internet-explorers. Mijn excuses voor dit ongemak.
Rode stippen zijn gesloopte of verdwenen bunkers. De blauwe zijn bunkers die heden nog altijd bestaan en zichtbaar zijn (niet altijd even duidelijk maar het is mogelijk). Gele stippen zijn bunkers die wel degelijk nog bestaan maar niet zichtbaar zullen zijn vanaf de route (of vanaf dit stuk van het parkour).
Startpunt: Viaduct Kwatrecht |
|
- We starten onze rit aan het viaduct te Kwatrecht waar we meteen bunker D22 kunnen terugvinden in de hoekstijl links van deze brug. Merk ook de uitsparingen op waarmee de brug volledig kon gebarricadeerd worden.
|
- We vervolgen onze weg richting Gent om een honderdtal meter verder linksaf te draaien in een wegeltje met de naam "Kalverhagestraat". Met een korte duik rijdt men onder een eerste spoorwegbrug door om iets verder op een T naar rechts te vervolgen. (Als men hier linksaf draait kan men enkele honderden meters verder bunker D20 op de rechter kant in het veld terugvinden.). (Waar dit wegeltje opnieuw naar links draait rondom een kasteeldomein kan men op het onverharde veldwegeltje tegen de spoorweg met wat geluk het bunkertje B44 zien liggen in de spoorwegtalud.)
- Voor we opnieuw een spoorwegbrug onder rijden ligt tegen het spoorwegtalud de bunker B43. In normale omstandigheden is het praktisch onmogelijk vanaf de weg deze bunker terug te vinden omdat hij heden ten dage heel sterk overgroeid is komen te staan. Ongeveer op gelijke afstand achter deze brug kan men op de linker kant, de andere kant van het talud B42 zien liggen (Ook niet zichtbaar vanop het eigenlijke parcours.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- We komen opnieuw op een T waar we naar links afdraaien om zo de E40 autosnelweg te kruisen. Er volgt een mooie kasseistraat van zo een 400 meter lang die de naam "Proefhoevestraat" draagt. We rijden langs de voet van 3 grote windmolens. Ter info voor de geïnteresseerden, de voeten van de molens liggen exact 400 meter uit elkaar.
- Op het uiteinde van deze strook kan men reeds B41 zien liggen in het struikgewas tegen de straat voor een witte villa op uw rechter kant (staat wel niet meer op de kaartjes (licht nog iets te ver).
- Op het kruispuntje zelf, draaien we naar links af.
|
|
- Op deze wijze komen we parallel met de autostrade te rijden in de "Vantegemstraat". We rijden een lichte helling op richting "Oosterzeelsesteenweg". Rechts van u kunt u bunker C17 zien liggen in de grote weide die bij de terrein van de proefhoeve hoort.
- Op bovenste luchtfoto stond origineel trouwens de verdwenen bunker A39 (op de afrit van de E40) nog te noordelijk gesitueerd.
|
|
- Achter het weiland waar deze bunker opstaat, ziet men een bosje met een uitstekende mast. Deze mast staat op het dak van de bunker D18. Men kan op deze wijze wel de lokatie zien maar de bunker zelf valt niet rechtstreeks te zien.
- Het lijkt wel alsof we op een klassieke stal kijken aan de voet van enkele gigantische windmolens.
- We blijven naast de grote weg rijden om zo schuin naar rechts de Schoolstraat te nemen.
|
- Op deze wijze passeren we op onze rechtse kant nog het bunkertje A38. Het is echter niet zichtbaar van de weg en vrij moelijk terugvindbaar zonder hulp. Het zit namelijk verborgen achteraan een boomgaardje.
- Op de volgende splitsing vervolgen we naar links nog altijd de Schoolstraat.
- Iets verder spitst de weg opnieuw en we kiezen deze maal rechts zodat de straatnaam nog steeds gelijk blijft.
- Een honderdtal meter verder draaien we naar rechts een smalle veldwegel in, de "Bosstraat". Waar men op de rechter kant een smalle voetweg ziet vertrekken met als verharding kleine betonplaatjes, kan men op de achtergrond het kleine bunkertje D17 zien liggen.
|
|
- Eens we op het grondgebied Melle komen, verandert het wegeltje van naam en wordt het "St Bavostraat" genoemd. In de paardeweide op de linker kant kan men achter de heuveltop bunkertje B40 zien liggen. In de verte rechts ziet men opnieuw de witte villa met B41 in de voortuin.
- Voor we deze villa bereiken draaien we opnieuw links af in een wegeltje dat ook alweer de naam "Proefhoevestraat" meekreeg. We rijden nu in een ruime lus rond het bunkertje B40 dat steeds mooi in ons zicht blijft op de linker kant.
|
- Dit landelijke wegeltje komt uit op de Geraardsbergsesteenweg op dewelke we naar links afdraaien om enkele tientallen meters verder meteen weer links af te draaien in de "Potaardestraat", opnieuw richting Gijzenzele centrum. Bunkertje B40 blijft nog steeds links zichtbaar in de velden.
- We komen opnieuw op een splitsing waar we verplicht rechts aanhouden om vijftig meter verder links af te draaien. Enkele tientallen meter verder draaien we rechts af. De wegen noemen hier allen "Brielstraat". Als u goed oplet zult u op uw rechter kant in de achtertuin van een woning via de oprit van een vrij recent gebouwde woning de commandobunker C16 kunnen zien liggen.
- Iets verder draaien we opnieuw rechtsaf in de "Kraaienveldstraat".
|
- De hoofdweg maakt achteraan een haakse bocht naar links, waarna we uitkomen op de "Kerkstraat". Schuin links voor ons zien we de zwaar beschoten bunker A36, net voor het dorp van Gijzenzele gelegen in mei 1940. Deze werd zoals ze dat dan noemen in originele staat hersteld. Wenst u meer mijn idee te kennen van dit project, kijk gerust eens op de aparte bunkerfiche horende bij deze bunker...
- Op de T met de Kerkstraat rijden we naar rechts.
- Op de volgende T draaien we naar links de "St Lievensstraat" op om enkele tientallen meters verder meteen weer rechtsaf te draaien in een straatje zonder naam. Via dit wegeltje komen we opnieuw op de Geraardsbergsesteenweg uit.
|
|
- We draaien ditmaal naar rechts tot we op onze linker kant aan de achterkant van een boerderij het silhouette zien van een klein fraai bunkertje dat het nummer B38 draagt.
- In de winter kunt u hier tussen de begroeiing rechts van de Geraardsbergsesteenweg langs het smalle wegeltje het sterk overgroeide bunkertje B39 zien staan.
- We draaien linksaf de "Aalmoezenijestraat" en kunnen links nog eens kijken op de toegang van B38.
|
|
|